Dersom elsparkesykkelens litiumbatteri har fått en skade, kan batteriet ta fyr under lading. Skader på batteriet kan være vanskelig å oppdage.
– Ikke lad når du sover eller i rømningsvei. Elsparkesyklene er potensielle brannbomber. Slike branner er vanskelig å slukke. Dessuten avgir disse brannene svært farlige gasser som kan gi alvorlige etseskader når de pustes inn, sier Rebecca Bruun, juridisk fagsjef i Trafikkforsikringsforeningen.
Lovpålagt forsikring for elsparkesykler
Hvis en uforsikret elsparkesykkel forårsaker en skade på noen eller noe, risikerer eieren å få store erstatningskrav. Dette gjelder også dersom elsparkesykkelen forårsaker brann. Trafikkforsikringsforeningen utbetaler erstatning til skadelidte, og krever deretter pengene tilbake fra eier.
Stadig flere branner starter i elsparkesykler, og Trafikkforsikringsforeningen har registrert flere saker som gjelder uforsikrede elsparkesykler.
I disse sakene får de skadelidte erstatning som vanlig, men eieren av den uforsikrede elsparkesykkelen, risikerer bunnløs gjeld og erstatningsansvar for skadene som det uforsikrede kjøretøyet forårsaker.
– Det er myndighetene som har innført kravet om ansvarsforsikring for elsparkesykkel. Og eierne må sørge for dette, akkurat på lik linje som for bil eller motorsykkel. Det er skremmende at flertallet fortsatt mangler den lovpålagte forsikringen. Brannfaren er virkelig noe å merke seg, i tillegg til at man er ulykkesutsatt på elsparkesykkel, sier Bruun.
Les også saken på NRK.no