Likevel mangler fortsatt de fleste privateide elsparkesykler forsikring.
De som mangler lovpålagt ansvarsforsikring på elsparkesykkelen, sier ofte at de bruker elsparkesykkelen lite, viser undersøkelsen som er foretatt av Norstat og Mood for Trafikkforsikringsforeningen.
– Lite bruk betyr selvfølgelig ikke at man kan droppe denne forsikringen. Konsekvensene av å mangle forsikring, kan bli like store som å kjøre bil uten å ha forsikringen på plass. Det kan bli skyhøye erstatningskrav, sier leder av Trafikkforsikringsforeningen, Roger Stenseth.
Det er myndighetene som har innført forsikringsplikt, og siden januar i fjor har det vært ulovlig å bruke elsparkesykkel uten ansvarsforsikring.
Hvis elsparkesykkel-eierne uten forsikring skader noe eller noen, får de erstatningskrav for skadene i etterkant av erstatningsoppgjøret til den skadelidte.
Rådyre konsekvenser
Ved alvorlige personskader, kan erstatningskravet komme opp i flere millioner kroner. Hvis en hel bygning, eller en boligblokk tar fyr etter brann i en uforsikret elsparkesykkel, risikerer eieren erstatningskrav for alle materielle skader i hele bygningen.
Det er rundt 85 000 privateide elsparkesykler med forsikringen på plass. Samtidig finnes det trolig over en halv million elsparkesykler til sammen her i landet. Flertallet mangler dermed den lovpålagte forsikringen. Ingen vet sikkert hvor mange elsparkesykler som er i bruk og mange er importert fra utlandet.
– Det viser seg altså at de alle fleste kjenner til forsikringsplikten, og også har fått med seg informasjon om at det er ulovlig å bruke elsparkesykkel uten denne forsikringen. Vi ønsker å advare mot store erstatningskrav, sier Stenseth i Trafikkforsikringsforeningen.
Se utdrag fra undersøkelsen om elsparkesykler og forsikring (pptx)